torsdag 14 februari 2013

Laxgryta

Nu när jag är gravid försöker vi bli ännu bättre på att äta fisk, men de få rätter vi ätit tidigare har blivit tråkiga. De frysta laxfileerna brukar ofta bara åka in i ugnen med speciall krydda på, men igår var det tid att testa något nytt. Efter lite googlande blev det andra resultatet på listen som var en enkel laxgryta med många kommentarer om att den var god. Idag nu när jag skulle uppdatera här inne och lägga in receptet och källan ser jag av en slump att det är Pernilla Wahlgrens blogg jag hittade receptet i. Helt klart det godaste jag ätit i fisk väg på länge, till och med skeptiska maken blev helt förtjust! 




Laxgryta 4-6port
Potatis
6 frysta laxfileer
2 små röda lökar
1,5 morot
1 citron ( Skalet )
2 dl vatten
1 fiskbuljong tärning
1 1/2 msk vitvinsvinäger
2,5 dl grädde/matlagningsgrädde
1  dill
1 msk smör
salt och vitpeppar


Gör så här:
Skala och koka potatisen.

Under tiden grovriver du moroten och finhackar löken. Riv skalet av citronen
Hetta upp en gryta med smöret och bryn sedam löken och moroten, rör ner citronskalet.
Låt det fräsa tills det fått fin färg och häll sedan i vatten, samt smula ner fiskbuljongen.
Häll i vinäger, dill och grädde i grytan och låt sjuda i ca 5 minuter.
Smaka av med salt och peppar.

Tärna nu laxbitarna i lagom stora kuber( ca 1 cm ) och vänd ner dem i grytan.
Låt det stå och småputtra en stund tills laxen är färdig.
Servera med potatis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar